Voor zorg, gezondheid en prestatie
0513 62 71 65

Actief in de zomerstop

Geplaatst op 4 juli 2016

Onderaan de pagina staat een download link naar het zomerschema.

Toelichting:

De eerste paar weken zijn bedoeld om de batterij weer op te laden, dus vooral genieten van je vakantie. Denk tijdens je vakantie aan je eten en drinken. Het gevaar is dat je gedurende de zomerstop enkele kilo’s aan lichaamsgewicht erbij krijgt. Dit zal vooral terug te zien zijn in een hoger vet%,  waar je aan het begin van de voorbereiding last van hebt.
 

Het is belangrijk dat je conditie op peil blijft. Besef dat niets doen in 3 tot 4 weken leidt tot:
- achteruitgang van minimaal 25 % van het algemeen uithoudingsvermogen
- 10 tot 40 % afname van kracht van de spieren
 

Om dit te voorkomen is het wenselijk om 3 activiteiten per week te doen. Hieronder staan activiteiten die tijdens een vakantie als training gezien kunnen worden.

Activiteiten:

Verschillende sporten zoals, tennissen, fietsen (racefiets of mountainbike), voet volleyen en  zwemmen zijn perfecte activiteiten om je conditie op peil te houden/op te bouwen.

Probeer deze activiteiten niet te lang te doen in tijd maar zoek het meer in interval vormen waarbij je veel tempowisselingen doet. Je kunt ook een loopprogramma gaan doen volgens onderstaand schema.

Tips:

Mocht je op vakantie in een warm land zijn, train dan ’s-morgens vroeg of ’s-Avonds laat.
Goed drinken tijdens de trainingen. Zeker als je in een warm land bent. Water of beter een koolhydraten sportdrank zijn uitstekende dranken om tijdens de training te nuttigen.
Loop niet op een harde straat. Dit is vragen om blessures. Draag goede sportschoenen.
Het zomerprogramma kun je als er geen geschikte ondergrond is ook op de fiets uitvoeren.
Vergeet vooral niet om je techniek te onderhouden, door veel te kappen en te draaien te passen en te trappen, voetvolley en dergelijke te spelen.
Luister goed naar je lichaam. Ga niet ten koste van je lijf het programma uitvoeren. Het programma is een richtlijn, neem geen risico’s bijvoorbeeld als je niet fit bent of een blessure hebt.
Onderhouden van rompstabiliteit is belangrijk (planking etc.)
Wacht niet te lang om langs TIGRA te gaan mocht je een blessure hebben. Voor je het weet start het nieuwe seizoen weer.

 

Geniet van je vakantie, veel succes met trainen en tot ziens bij de voorbereiding.

 

 

 

« Naar overzicht