Houding- en beweegadviezen kinderen

Op dit moment zijn alle schoolgaande kinderen thuis, zij zijn druk bezig om vanuit huis hun schoolwerk te maken. Het is van groot belang dat zij dit doen met een goede houding, om lichamelijke klachten te voorkomen. 

De kinderfysiotherapeuten Inge en Manon van TIGRA hebben een aantal aandachtspunten opgeschreven, zodat jullie thuis kunnen zorgen voor een optimale plek om het huiswerk te maken. 

De volgende houding is het beste: 

  • De onderarmen liggen op het bureau of op de tafel, of op de armsteunen van een bureaustoel. Gebruik eventueel een dik kussen op de stoel om de zithoogte te veranderen
  • De bovenkant van het beeldscherm is op ooghoogte
  • De afstand tot het scherm is ongeveer 70cm
  • Een iPad of laptop kunnen het beste op een verhoging gezet worden (denk aan een iPad steun of een stapel boeken). Gebruik dan een extern toetsenbord om mee te werken

En verder:

  • Zit ontspannen, met je schouders laag. Dit betekent dat je je schouders niet in de richting van je oren optrekt
  • Als je de muis van de computer niet nodig hebt, laat deze dan los
  • Zit ‘actief’, niet in elkaar gezakt maar ook niet helemaal overstrekt

Telefoon:

  • Als je op je telefoon kijkt, hou deze dan niet alleen maar laag. Hierdoor moet je je hoofd voorover buigen en als je deze houding lang aanneemt, kan je nek- en hoofdpijnklachten krijgen
  • Hou je telefoon het liefst op ooghoogte en ga met je rug gesteund zitten. Je kan bijvoorbeeld je knieën optrekken en daar de telefoon op laten steunen
  • Probeer regelmatig van houding te veranderen
  • Pauzeer en beweeg regelmatig!

Ogen en bewegen:

Om te voorkomen dat je ogen vermoeid raken en dat je wazig gaat zien is het belangrijk om je ogen regelmatig pauze te geven van het scherm. Daarnaast is het voor je lichaam natuurlijk ook goed om regelmatig te bewegen.

  • Probeer iedere 20 minuten, 20 seconden naar een voorwerp te kijken op 20 meter afstand. Kijk bijvoorbeeld even naar buiten
  • Het sluiten van je ogen voor 20 seconden is ook een goede optie
  • Na 1,5 uur zitten is het belangrijk om minimaal 7,5 minuten je benen te strekken. Ga even wat anders doen of ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen
  • Ook nu de meeste sporten niet doorgaan blijft het belangrijk dat kinderen minimaal 1 uur per dag matig intensief bewegen, en drie keer per week een sportactiviteit doen. Voor leuke ideeën of oefeningen, kunnen jullie altijd contact opnemen met de kinderfysiotherapeuten van TIGRA

Meer informatie of een kinderfysiotherapeut spreken?

 

Onze specialisten

Inge van Santen
Inge van Santen
Master kinderfysiotherapeut


Manon Wouda
Kinderfysiotherapeut

Direct een afspraak maken?

Afspraak maken

We zijn blij dat we weer de zorg kunnen leveren zoals u die van ons gewend bent!

video

HUISREGLEMENT

NEEM CONTACT OP