Zo voorkom je koude vingers & handen op het werk!

We hebben het allemaal wel eens gehad. Net een uurtje lekker aan het werk achter je PC en dan opeens koude vingers of zelfs een hele koude hand. Hoe kan dat toch?

Een verkeerde houding en te weinig bewegen zijn vaak de oorzaak van koude handen. Als we achter een PC aan het werk zijn, is er vaak een vrij statische belasting van de armen waardoor de doorbloedig verslechtert. Een spier die aanspant, laat namelijk tijdelijk minder bloed toe. Houdt dit langere tijd aan, dan heeft dit mogelijk koude handen of zelfs spierpijn tot gevolg.

Houd regelmatig pauze

Om de doorbloeding in de armen actief te houden en koude handen en vingers te voorkomen, is het belangrijk om allereerst de volgende pauzes regelmatig uit te voeren:

  1. Minipauze – Neem ieder half uur een minipauze van 3 minuten. Sta op en loop (al bellend) rond, doe wat oefeningen, haal koffie/thee of loop bijvoorbeeld naar de printer.
  2. Micropauze – Neem 6x/half uur een hele korte pauze van 8 seconden, waarbij je je bewust even ontspant. Zo kunnen de spieren opnieuw van vers bloed worden voorzien en voorkom je verzuring en pijn.
  3. Lunchpauze – Kom tijdens je lunchpauze van je plek af. Eet je lunch al staand of bewegend op, om je stofwisseling op gang te helpen en daarmee de temperatuur in je ledematen op peil brengen (zie oefeningen onderaan artikel). Daarna kun je weer fris en fruitig aan het slag.

Stel je werkplek goed in!

De bovenstaande pauzes en oefeningen doen al veel voor je doorbloeding, maar ook een goed ingestelde werkplek is essentieel voor een goede werkhouding. Met de flexplekken van tegenwoordig zijn we snel geneigd om de werkplek instellingen voor lief te nemen. Neem echter tijdens het opstarten van je PC of laptop even de tijd om je werkplek in te stellen. Stel je stoel goed in, zet je bureau op de goede hoogte en zorg dat de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte staat. Toetsenbord en muis binnen handbereik, 10-15 cm voorbij de rand van het bureau.

Help! Ik heb nog steeds koude handen?

Blijven de klachten na deze tips aanhouden? Laat dan uw werkplek dan eens door een professional van TIGRA instellen. Mogelijk kunnen andere oplossingen gevonden worden om de klachten te verminderen.

TIGRA

Onze collega’s van TIGRA richten zich op optimale inzetbaarheid van werknemers en werkgevers. Met elkaar werken we aan een fit en vitaal werkend Nederland!

©

Meer artikelen

Nieuws | 11 december 2017

TIGRA Fysiotherapie Heerenveen op nieuw als PLUS gecertificeerd!

Maandag 11 december is er in onze praktijk een gecombineerde visitatie en effectiviteitsaudit uitgevoerd door een extern auditbureau. Na een uitgebreide toetsing van beleid, interne werkprotocollen en dossiervorming zijn we wederom voor twee jaar gecertificeerd als PLUS praktijk. Een pluim voor alle medewerkers van TIGRA Fysiotherapie die in de dagelijkse werkzaamheden niet alleen garant staan […]

Lees verder

Nieuws | 12 oktober 2017

Je slaapgedrag meten met SlaapID sensor

Voor we in slaap vallen rollen we ons in onze favoriete slaaphouding. Maar wist je dat je favoriete slaaphouding misschien wel voor fysieke klachten zorgt? Van de Nederlandse bevolking slaapt 40% ’s nachts in een belastende houding. Om te ondervinden of de slaaphouding belastend is en fysieke klachten veroorzaakt kunnen we nu in samenwerking met SlaapFysio het slaapgedrag […]

Lees verder

Nieuws | 6 oktober 2017

5 tips om rugpijn te voorkomen!

Rugpijn is een veel voorkomende klacht, we geven je daarom 5 tips om rugpijn te voorkomen. Houdt de rugpijn langer aan? Loop er niet te lang mee door, met de juiste behandeling helpen we je van je klachten af!

Lees verder

Meer artikelen

Direct een afspraak maken?

Afspraak maken