Slaapproblemen

Een op de vijf Nederlanders heeft problemen met slapen. Heb jij ook moeite met in slaap vallen of wordt je vaak te vroeg en niet uitgerust wakker? Dan merk je wellicht ook dat je moeite hebt met concentreren, dingen snel vergeet, stemmingswisselingen hebt of lichamelijke problemen hebt. Het door TIGRA Fysiotherapie ontwikkelde slaapprotocol kan je daarbij helpen!

Voor wie is deze behandeling?

  • Als je last hebt van chronische slapeloosheid. Dat houdt in:
    • Dat je langer dan drie weken een paar keer per week er langer over doet dan 30 minuten om in slaap te vallen.
    • Als je al langer dan drie weken een paar keer per week langer dan 30 minuten per nacht wakker bent.
  • Als je moeite hebt met het biologische ritme. Denk hierbij aan extreme avondmensen (laat in slaap vallen of laat naar bed gaan). Of juist echte ochtendmensen (vroeg wakker worden). Maar ook bij nachtdiensten of een jet-lag.
  • Als je slaapproblemen hebt in combinatie met lichamelijke klachten.
  • Slaapproblemen in combinatie met overgangsklachten of een verkeerde ademhaling.

Slaapprotocol

Het door TIGRA Fysiotherapie ontwikkelde slaapprotocol bestaat uit:

  • Een kennismakingsgesprek.
  • Invullen van vragenlijsten om een goed beeld te krijgen van jouw slaapproblemen.
  • Een biofeedbackmeting. Dit is een meting van de hartslag, ademhaling, huidgeleiding, handtemperatuur en spierspanning. Hierbij wordt vooral gekeken hoe goed je kunt ontspannen en hoe je op stressvolle situaties reageert. 
  • We vragen je om een slaapdagboek bij te houden. Zo kunnen we kijken of er bepaalde patronen terug te vinden zijn in je slaapproblemen. 

Behandeltraject

Aan de hand van de resultaten uit de verschillende metingen wordt er een behandeltraject opgesteld. Dit kan bestaan uit: :

  • Slaapeducatie: We leren je meer over hoe slaap werkt en wat voor aanpassingen je kunt doen om beter te slapen. 
  • Slaaptraining: Om in slaap te kunnen vallen moet je helemaal kunnen ontspannen. Een psychosomatisch fysiotherapeut gaat je dat leren. Hierbij kan ademtherapie, aandachtstraining, spierontspanning of biofeedbacktraining toegepast worden. 
  • Slaap-ID (optioneel): De slaap-ID is een sensor die je slaaphoudingen, slaapbewegingen, je slaapfasen en het klimaat van je slaapkamer meet. Met deze informatie kunnen we bepaalde aanpassingen doen waardoor jij weer beter kunt slapen. 
  • Slaapleefstijl (optioneel): Voldoende beweging, gezonde voeding en een goede balans tussen rust en activiteit zijn belangrijk om goed te kunnen slapen. Onze leefstijl- & voedingsadviseur  kan je hierbij helpen.
  • Slaapfysiotherapie: Indien nodig wordt er ook fysiotherapie, manuele therapie of Cesar therapie toegepast om pijnklachten te verminderen.

Door het onderstaande formulier in te vullen kun je direct een aanvraag voor een afspraak indienen. Wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen met een voorstel voor een afspraak met onze slaapspecialist.

Afspraak maken

  • Geef hier eventuele voorkeur voor dag / tijdstip aan

Direct een afspraak maken?

Afspraak maken